Etnologija
Belokranjski muzej Metlika

Ponedeljek, 15. Maj 2017 ob 17:40

Odpri galerijo

Belokranjske etnološke impresije, del stalne razstave Bela krajina v odsevu sedmih tisočletij; foto: Leon Gregorčič, 2010

Etnološka zbirka je po številu predmetov največja zbirka Belokranjskega muzeja. Predmetom iz kmečkega ali podeželskega okolja, ki jih je muzej pridobival v prvih letih svojega delovanja, se v zadnjem času pridružujejo tudi nekoliko mlajši, ki so zaznamovali življenje Belokranjcev tako po vaseh kot tudi po mestih. Večina predmetov je iz druge polovice 19. in prve polovice 20. stoletja, pokrivajo pa različna področja od gospodarstva do stanovanjske in oblačilne kulture ter ljudske umetnosti – k slednji sodi izjemno bogata zbirka belokranjskih pisanic.

GRIČKI LONEC
1919, Grič pri Dobličah
inv. št.: 2115


Glinast lonec je izdelan iz močno peščene gline in na nizkem lončarskem vretenu, ki so ga sukali z roko. Žgan je bil samo enkrat, in sicer na prostem ognjišču (pališču), in še žareč kaljen (kalajsan) v vroči vodi, ki so ji dodali korenine praproti in hrastovo skorjo, kar je loncu dalo značilno črno barvo. 

KRPLJE
1938, Dragovanja vas
inv. št.: E 632


Krplje so lesena priprava za lažjo hojo v globokem snegu. Sestavljene so iz ovalnega lesenega loka in iz z vitrami prepletene površine v loku. Na čevelj se pritrdijo z jermenom.

PRESLICA
Prva polovica 20. stoletja, Vinica
inv. št.: 1902


Preslica je lesena, lahko z rezbarijami okrašena priprava za predenje. Nanjo je predica priveže povesmo prediva. (Če prede samo s preslico, jo drži v rokah ali jo zatakne za pas.) Po iznajdbi kolovrata je preslica postala njegov sestavni del. Okrasno oblikovane dolge preslice za predenje na vreteno s suličastim nastavkom so se najdlje ohranile v Beli krajini in Istri. Rezljani vzorci so bili največkrat geometrijski, osnovo ornamenta so pogosto predstavljale šestilne rozete.

TKANICA
začetek 20. stoletja, Dolenjci
inv. št.: E 841


Tkanica je ročno tkan volnen pas z vzdolžnimi progami. Tkani pasovi so bili značilnost panonskega oblačilnega območja predvsem v drugi polovici 19. stoletja. Pas sodi med najstarejše oblačilne dodatke. Opravlja lahko uporabno in okrasno nalogo.

PREDPASNIK/PREGAČA
konec 19. stoletja, Bojanci
inv. št.: 624


Pregača je ročno tkan volnen predpasnik. Tkana je iz raznobarvne volne s tehniko »klečanja« ali »iveranja«. Gre za način tkanja z bogato okrasitvijo z drobnimi in velikimi geometrijskimi ornamenti, ki si sledijo v vodoravnih nizih. Okrašena je s srmo ali resami na robovih. Bila je del ženske noše pravoslavnega prebivalstva v Beli krajini.

ČEBELNI KOŠ
začetek 20. stoletja, Drašiči
inv. št.: E 121


Čebelni koš (košnica) je oblika čebeljega panja, bivališča za čebeljo družino. Čebelji koš je zvonaste oblike ter je pleten iz slame in viter.

BELOKRANJSKA PISANICA
Petdeseta leta 20. stoletja, Purga
inv. št.: 1192

 
Pisanica je barvano in z ornamenti okrašeno jajce. Belokranjske pisanice so okrašene v batični tehniki – ornament se s tekočim voskom in s posebnim pisalom »pisačem« napiše na podlago, povoščeno mesto ostane v osnovni beli ali rdeči barvi, nazadnje pa se pisanice potopijo v črno barvo. Nekoč so bile pisanice povezane s praznovanjem velike noči, danes se izdelujejo tudi kot turistični spominki. 

SKRINJA ZA ŽITO
začetek 20. stoletja, Bela krajina
inv. št.:  E 526


Skrinja za žito je navadno stala v kašči, pri manjših hišah pa tudi v veži ali na podstrešju. Pri najstarejših skrinjah je šlo za tesarski izdelek brez uporabe žage. Podobno obliko, okraske in način izdelave najdemo po vsej južni in vzhodni Evropi. Glavni konstrukcijski elementi so štirje vogalni navpični plohi, ki so z dveh strani navpično izžlebljeni. V tem žlebu so naložene deske ena vrh druge. Gre za enega najstarejših načinov izdelave, ki je značilen tudi za skrinje z dvokapno streho. 

ŽRMLJE
19.  stoletje, Cerkvišče
inv. št.: E 358


Žrmlje so ročni ali domači mlin – naprava s kamnoma za mletje žita. Žrmlje s popolnim krožnim gibanjem so postale splošno razširjene v rimski dobi. Na Slovenskem so jih na mnogih kmečkih domačijah kljub uvedbi naprednejših načinov mletja uporabljali vse do sredine 20. stoletja. Priprava moke z žrmljami je bila najpogosteje žensko delo. 

ČELEŠNIK
19. stoletje, Sinji Vrh
inv. št.: E 1544

 
Čelešnik je kovano, različno zvito in včasih prav umetelno oblikovano železo, ki ima zgoraj klešče ali vzmet (feder). Tega so s pritiskom roke razprli, da je zgrabil in stisnil trsko – luč. Železo je bilo nasajeno na kolec, ta pa je bil zabit v lesen panjiček ali v razvejano drevesno korenino. Trsko so prižgali, da je razsvetljevala prostor. Čelešnik so uporabljali vse do uveljavitve petrolejk. 

ČUTARA
okoli leta 1854, Stara Lipa
inv. št.: 1995


Čutara je diskasta lesena obročasta posoda za pijačo. Uporabljali so jo predvsem popotniki in kmetje, če so delali daleč od doma. Nosili so jih privezane za pas ali na jermenu ali vrvici prek ramena. Med kmečkim prebivalstvom so se čutare širile od 18. stoletja dalje, v uporabi pa so bile do sredine 20. stoletja. 

ROVAŠI
začetek 20. stoletja, Drašiči
inv. št.: E 769


Rovaš je lesena palica, pogosto sestavljena iz dveh delov, na katero so z zarezami označevali predvsem količinske pravice in obveznosti članov skupnosti. V Beli krajini poznamo rovaše predvsem v povezavi s soseskinimi zidanicami. Razširjeni so bili po vsej Evropi. Zaradi preprostosti so bili primerni tudi za nepismene. Še danes poznamo zvezo "na rovaš" - primer: "Pri njem ima še nekaj na rovašu", kar pomeni, da mu je še nekaj dolžan. 

Foto: Branko Babić

<< MUZEJSKE ZBIRKE IN PREDMETI

Galerija slik

Zadnje objave

Mon, 3. Nov 2025 at 09:19

83 ogledov

Muzejske zbirke in predmeti
Zbiralna politika Belokranjskega muzej temelji na poreklu ali kakršni koli drugi povezavi predmetov in arhivskega gradiva z Belo krajino, ki je posebna tako v geografskem, naravoslovnem kot etničnem, kulturološkem in zgodovinskem pogledu.… v deželi, ki se imenuje Metlika … Bela krajina v srednjem in novem veku, del stalne razstave Bela krajina v odsevu sedmih tisočletij; foto: Leon Gregorčič, 2024Kdo vse so bili prebivalci pokrajine med Kolpo in Gorjanci niti ne vemo točno, so pa najstarejši ohranjeni predmeti, ki so jih uporabljali, iz časa mlajše kamene dobe. Od takrat so tu živela razna ljudstva, ki so za seboj puščala sledi, danes vidne v zbirkah Belokranjskega muzeja. Največ predmetov in drugega gradiva je povezano z Belokranjci. To so potomci slovenskih srednjeveških naseljencev in južnoslovanskih beguncev, Uskokov, ki so se pred turško nevarnostjo sem začeli priseljevati v začetku 16. stoletja. Ime Beli Kranjci se je pojavilo v prvi polovici 19. stoletja po tedaj tu splošni beli noši in ti prebivalci jugovzhodnega dela nekdanje dežele Kranjske so dali ime celotni pokrajini. Za območje današnje Bele krajine je značilna narodnostna, jezikovna in verska raznorodnost prebivalcev. Tu živijo Slovenci, Hrvati in Srbi, ki govorijo slovenska, hrvaška in srbska narečja, po veroizpovedi pa so rimokatoličani, uniati in pravoslavci. Od 14. stoletja do začetka 2. svetovne vojne so na zahodu pokrajine živeli še nemški kolonisti – Kočevarji, prebivalci Bele krajine pa so že nekaj stoletij tudi Romi.Zbiranje predmetov in drugega gradiva se zato navezuje na vse naštete znane ali neznane prebivalce tega območja skozi ves zgodovinski razvoj.Pet osnovnih zbirk:ARHEOLOGIJAKULTURNA ZGODOVINAUMETNOSTNA ZGODOVINAETNOLOGIJANOVEJŠA ZGODOVINAOsem dodatnih zbirk:LAPIDARIJNUMIZMATIKA PLAKATIRAZGLEDNICETEHNIKANARAVOSLOVJEDIAPOZITIVINEGATIVI NA STEKLUPosebna zbirka: DONACIJA KAMBIČSkupine predmetov: METLIŠKA GODBA NA PIHALA FOTOGRAF ANTON MUCHA METLIŠKA POŽARNA BRAMBA ZBIRKA FUX - DULAR ZAPUŠČINA TREH SLIKARSKIH KOLONIJ

Fri, 24. Oct 2025 at 14:07

142 ogledov

Nacionalna lista UNESCO Spomin sveta
Včeraj, 23. 10. 2025, je bila v Narodnem muzeju Slovenije podelitev listin UNESCO Spomin sveta. Slednjo je prejela tudi Metliška cehovska knjiga s prvimi zapisi uradovalne slovenščine iz 16. stoletja. K objavi prilagamo obraložitev prijave.Belokranjski muzej hrani dokumente čevljarskega in usnjarskega ceha v Metliki iz let 1587 do 1741. Gre za pet besedil (ovitek cehovske knjige, svetopisemsko besedilo, seznam članov ceha, starejša cehovska knjiga, cehovska listina), ki so danes združena v celoto z imenom Metliška cehovska knjiga.Izjemnost Metliške cehovske knjige so zapisi v slovenščini, ki jih zgodovinar dr. Boris Golec označuje kot posebnost brez primere. Rokopisi predstavljajo najstarejši ohranjeni cehovski register s slovenskimi upravnimi besedili. Na zemljevidu uradovalne slovenike ima Metlika nadvse pomembno mesto, takoj za Ljubljano.Metliška cehovska knjiga je unikaten dokument slovenskega slovstva in gospodarske zgodovine. Je rariteta in dragocen pisni pomnik slovenske kulture.Belokranjski muzej je leta 2023 izdal monografijo Metliška cehovska knjiga, ki jo sestavljata dva dela.V fontes, prvem delu, so podani faksimili petih besedil, pospremljeni s prepisi in prevodi, ki omogočajo branje in razumevanje izvornega zapisa ter vpogled v njegovo izvirno podobo.V drugem delu, comentarii, so objavljeni znanstveni prispevki treh uglednih raziskovalcev. Njihove študije so:Alenka Jelovšek: Slovenski jezik v knjigi metliškega čevljarskega ceha,Boris Golec: Mesto metliških cehovskih dokumentov ter Metlike in Bele krajine v slovenskem uradovalnem pismenstvu zgodnjega novega veka,Janez Weiss: »Ta poshteni antverch« / Mesto, ceh in bratovščina, mojstri in dva jezika, na južnih skrajnostih Kranjske in cesarstva 16., 17. in 18. stoletja.

Sun, 19. Oct 2025 at 11:04

203 ogledov

Naprej v preteklost
Pod geslom Povezovanje skozi čas se na spletu vrstijo tokratne objave akcije Naprej v preteklost. Mi vam v njej predstavljamo igro, ki povezuje preteklost s sedanjostjo...Igro Jurij in skrivnostna vinska pot sva zasnovali Alenka Misja, kustosinja pedagoginja, in Mateja Černič, samostojna strokovna sodelavka.Nastala je iz želje, da bi otrokom približali življenje in potovanja v srednjem veku ter jim pokazali, kako so ljudje pred več kot sedmimi stoletji premagovali razdalje, tovorili blago in premagovali izzive vsakdana. Na igriv in raziskovalen način se srečajo z vrednotami, ki so bile pomembne nekoč in ostajajo dragocene tudi danes – vztrajnost, sodelovanje, pogum, poštenost in spoštovanje.

Mon, 6. Oct 2025 at 07:56

263 ogledov

DEKD in Z igro do dediščine
Oktober je pester mesec. V vsakoletnih akcijah Dnevi evropske kulturne dediščine, Teden kulturne dediščine ter Z igro do dediščine sodelujoči muzeji in galerije obiskovalcem ponudimo pester program in brezplačen vstop.Letos so na muzejskih delavnicah kulturno dediščino Bele krajine spoznavali učenci osnovnih šol Metlika, Podzemelj in Suhor. Pod vodstvom kustosinje pedagoginje Alenke Misja so se prelevili v viteze, pripovedovalce in varuhe preteklosti.Viteški meč so si izdelali otroci 1. in 2. razreda podaljšanega bivanja OŠ Podzemelj. Spoznali so zgodbo o Juriju, ki je srednjeveški meč našel v reki Lahinji in nato služil kot vitez na Metliškem gradu.Vseh 38 učencev od 1. do 4. razreda Podružnične šole Suhor je z navdušenjem prisluhnilo zgodbi o povodnem možu, tolmunu in o tem, kako je nastalo ime njihove vasi. Po pripovedki Lojzeta Zupanca – Kako je Suhor dobil svoje ime so izdelali table s prizori, ki so jih združili v kamišibaj ter na koncu s ponosom predstavili. Pripovedka je tako dobila novo preobleko, ki jo bodo otroci nedvomno z veseljem prikazovali vedoželjnemu občinstvu.Varuhi pečata pa so tokrat postali učenci 1. razreda OŠ Metlika v sklopu podaljšanega bivanja. Najprej so si ogledali kamišibaj Kako je nastal metliški grb, nato pa skozi pogovor odkrivali pomen grba, sestavljali puzzle Metliškega gradu in pečata ter v muzejski zbirki poiskali pravi pečat mesta Metlike. Na koncu jih je čakal še poseben spominek – odtis pečata mesta Metlike na kosu breze, ki so ga ponosno odnesli domov.Več v galeriji

Fri, 19. Sep 2025 at 11:27

300 ogledov

Odprtje razstave Moj pogled Tetyane Donets – Savko
Včeraj smo v Galeriji Kambič odprli novo občasno razstavo z naslovom Moj pogled avtorice Tetyane Donets – Savko. Navdušilo nas je avtoričino občudovanje del Metličana, kiparja, Alojza Gangla. Spoznala jih je na sprehodu po Ljubljani in jih ob devetdeset letnici kiparjeve smrti prevedla v svoj likovni svet. Cikel petih oljnih slik, nastalih po Ganglovih najznamenitejših ljubljanskih skulpturah, je za to razstavo dopolnila z interpretacijo kipa Kristusa, osamelega popotnika, ki stoji na metliškem pokopališču.Ob Ganglovem ciklu se umetnica na razstavi predstavlja še s tremi cikli: Identiteta Slovenije. Identiteta mesta, Varujmo naravo in Alpski pladnji.Obiskovalce je v uvodu pozdravila direktorica Belokranjskega muzeja Andreja Brancelj Bednaršek. O razstavi, Alojzu Ganglu in avtorici je spregovorila kuratorka razstave mag. Ana Kocjančič. Razstavo je slavnostno odprla županja občine Metlika Martina Legan Janžekovič.Razstava je v Galeriji Kambič na ogled do 31. decembra 2025. Prisrčno vabljeni.

Fri, 12. Sep 2025 at 11:24

355 ogledov

Vabljeni!
Teme
muzejske zbirke Belokranjski muzej

Prijatelji

Dežela Uskokov

NAJBOLJ OBISKANO

Etnologija