Praznični muzej
Belokranjski muzej Metlika

Ponedeljek, 14. december 2020 ob 09:22

Odpri galerijo

V sklopu decembrske akcije #naprejvpreteklost smo vam muzeji in galerije skušali na spletu pričarati praznično vzdušje. Tudi s pomočjo predmetov, ki jih hranimo. Na tem mestu je zbranih nekaj izbranih, s katerimi smo to skušali storiti mi, hkrati pa vam odstreti tudi nekaj zanimivosti o naši dediščini.

 

Pestrost prežema Belo krajino v vseh življenjskih pogledih, tudi verskem. Tu so namreč prisotne tri veroizpovedi: rimskokatoliška, pravoslavna in grškokatoliška. Slednji sta v Belo krajino prišli z Uskoki, ki so bežali pred turškimi vpadi. Grškokatoliška oziroma uniatska cerkev priznava enotnost z rimskokatoliško cerkvijo in papeža kot vrhovnega poglavarja, vendar je ohranila vzhodni obred. Za pravoslavje pa je značilno, da enotnega poglavarja nima in je vsaka državna ali narodna cerkev samostojna, s svojim poglavarjem – patriarhom.

Na območju celotne Slovenije obstajata le dve grkokatoliški župniji, in sicer Metlika in Drage pri Suhorju. Kot strnjena skupnost pa so grkokatoliki naseljeni samo v Žumberku. Pripadniki pravoslavne veroizpovedi so naseljeni zlasti v uskoških vaseh Marindol, Miliči, Paunoviči in Bojanci.

~

In ker smo #praznicnimuzej, velja poudariti, da je bil najpomembnejši praznik pri uskoškem prebivalstvu Bele krajine božič. Izrazito družinski praznik, ob katerem naj bi s številnimi obredi zagotovili v naslednjem letu čim več dobrega. Eden takšnih je tudi »badnjak« ali božični panj, hrastov štor, ki so ga na večer pred božičem naložili na ogenj. V peč so ga položili takoj, ko so iz nje vzeli pečeno jagnje ali odojka, tleti pa je moral vse tri dni praznovanja božiča.

~

Vir: 1408 – prišli so Turki, za njimi Uskoki, Belokranjski muzej Metlika, 2008

~

Obred zažiganja badnjaka je vsako leto tudi del slovesnosti na badnji dan (6. januarja, saj po julijanskem koledarju božič praznujejo 7. januarja) v cerkvici apostolov Petra in Pavla v Miličih. Po polnočnici verniki odnesejo domov blagoslovljene hrastove vejice, kakršno hranimo tudi v našem muzeju (inv. št.: E 6891).

        

Julij Papič (Metlika, 1912 – Zagreb, 1990), kipar, pedagog, zaslužni Belokranjec je osnovno šolo obiskoval v rodni Metliki. Šolanje nato nadaljuje na keramičnem oddelku srednje tehniške šole v Ljubljani, v Pragi pa leta 1933 zaključi študij kiparstva in keramike na Visoki umetniški industrijski šoli. Čeprav je potrebo po samostojnem kiparskem izražanju čutil že od otroštva, šele delo na akademiji pomeni začetek njegove umetniške poti.

Med obema vojnama so nastala Papičeva zgodnja dela, ki so še nekoliko ekspresionistična, pritegovale so ga zlasti figure deklet, mater, žena. Področje, s katerim se je intenzivno ukvarjal predvsem v letih po 2. svetovni vojni, pa je bila spomeniška plastika s pečatom herojstva in humanizma.

~

Ali veste, da je delo kiparjevih rok tudi Metličanom dobro poznan kip partizana, belokranjskega borca v parku pred gradom?

~

Okoli leta 1958 je Papič prenehal z ustvarjanjem večjih plastik ter se osredotočil na manjše intimnejše, ki jih je začel oblikovati v novem materialu – obarvani terakoti. Iz tega opusa hranimo v muzeju tudi pričujoče delo, praznično obarvano Sveto družino (1977, inv. št.: U 671).

~

Vir: Zaslužni Belokranjci: umetniki in znanstveniki, Belokranjski muzej Metlika, 2011

Galerija Kambič je zakladnica umetniških stvaritev zvenečih imen, a se v njej skriva tudi nekaj ljudskega. Umetnost, ki jo je akademik Kambič zbiral že od mladih nog – slike na steklo.

To izrazito ljudsko slikarstvo se je močno razmahnilo v časih po baroku in predstavlja nekakšen sakralni antipod ljudskim panjskim končnicam. Slike na steklu so namreč dosledne v nabožni motiviki. Slavijo Kristusa v vseh mogočih variacijah, v številnih slikah se izraža ljudsko čaščenje njegove matere Marije, priljubljeni so tudi svetniki.

~

Ljudi pa slike niso pritegnile le zaradi priljubljenih motivov, ampak so imele zaradi tehnike slikanja tudi vizualno pritegljivost. Naslikane so namreč na zadajšnji strani stekla, kar daje barvam poseben, nekako emajlen značaj, kar ojača žarilno moč barv.

Slike na steklo so svojčas krasile bogkov kot po slovenskih kmečkih hišah. In čeprav je bilo izbire veliko, sta primerka, ki ju predstavljamo, ob božičnih praznikih najbrž našla posebno mesto v kotu.

~

Vir: Stotero obrazov umetnosti, Občina Metlika in Belokranjski muzej Metlika, 2005

~

Kristusovo rojstvo

19. stoletje

35,8 x 25,3 cm

inv. št.: GK 429

Foto: Borut Peterlin

~

Kristusovo rojstvo

19. stoletje

34,5 x 24,4 cm

inv. št.: GK 461

Foto: Borut Peterlin

Danes, ko nas svetloba in luči obdajajo na vsakem koraku, se ne zavedamo več, kako velik življenjski pomen je imel ogenj ter svetloba za naše prednike. Zavedamo pa se simbolnega, saj svetlobo še vedno povezujemo z nečim dobrim, lepim in pozitivnim.

~

Voščene sveče, na primer, so do začetka 20. stoletja služile za razsvetljavo najpremožnejšemu delu prebivalstva, a jim po drugi strani krščanska cerkev pripisuje tudi veliko simbolno vrednost. Med bogoslužjem goreča sveča namreč pomeni božjo prisotnost. Sveča je človeka, in ga še danes, spremljala tudi v vsakdanjem življenju, predvsem pa ob njegovih pomembnih življenjskih mejnikih, od rojstva do smrti. Nekdaj so svečke razsvetljevale božična drevesca, še danes pa svečke s skritimi željami upihnemo ob rojstnem dnevu.

~

V Metliki je sveče izdeloval medičar in svečar Anton Murn, ki izhaja iz znane lectarske družine iz okolice Žužemberka, k nam pa je prišel okoli leta 1904. Medičarstvo in svečarstvo sta bili sezonski dejavnosti. Od velike noči do Miklavža so izdelovali in prodajali lect in drugo medeno pecivo, sveče pa so izdelovali zlasti pozimi. Vse tja do svečnice 2. februarja, ko se v cerkvi opravljajo obredi blagoslova sveč.

~

Vir: Medičarstvo in svečarstvo na Dolenjskem, Dolenjski muzej Novo mesto, 2000

Svetila v Beli krajini, Belokranjski muzej Metlika, 1995

 

~

Kako je potekalo izdelovanje voščenih sveč v Murnovi delavnici si lahko, takoj ko odpremo svoja vrata, ogledate na naši stalni razstavi, danes pa vam predstavljamo s svečami povezan predmet. Te so namreč gorele tudi ob praznikih in raznih slovesnostih, ko so jih postavljali na okna hiš, in včasih so jih obdajali prav lepo okrašeni lampijoni.

~

Lampijoni za sveče

prva pol. 20. stol.

lepenka, papir

inv. št.: Z 7878/1-4


							Foto: Branko Babič

Galerija slik

Zadnje objave

Tue, 12. Jan 2021 at 11:36

42 ogledov

Arheološki biseri Bele krajine
Voščilo, ki smo ga delili z vami, je hkrati tudi naslovnica letošnjega muzejskega koledarja. V njem se skriva dvanajst arheoloških biserov Bele krajine, ki jih bomo mesečno nizali do izteka tega arheološko obarvanega, jubilejnega leta.  Klina s hrbtom 

Tue, 22. Dec 2020 at 12:56

96 ogledov

Voščilo

Tue, 15. Dec 2020 at 13:37

75 ogledov

Iz zapuščine Jožeta Dularja
Osebni predmeti Pisalni stroj: Seidel & Naumann, Ideal okoli 1930 inv. št.: Z 7893 Jože Dular je pisalni stroj znamke Seidl & Naumann, Dresden, model Ideal dobil v dar od Papirografije Ljubljana leta 1940. Z njim je natipkal tudi svoj roman Krka umira in ga dolga leta uporabljal v Belokranjskem muzeju. Foto: Branko Babič Torba aktovka druga pol. 20. stol. inv. št.: Z 7788 Foto: Branko Babič Pohodna palica – dežnik druga pol. 20. stol. inv. št.: Z 7786 Foto: Branko Babič Listnica »Jože Dular« druga pol. 20. stol. inv. št.: N 7856 Foto: Branko Babič Moški komplet za osebno higieno druga pol. 20. stol. inv. št.: N 7857 Foto: Branko Babič Električni brivnik Remington druga pol. 20. stol. inv. št.: Th 7781 Foto: Branko Babič Odlikovanja in priznanja Jubilejna medalja 100-letnica Gasilskega društva Metlika izdajatelj: Gasilsko društvo Metlika, 1969 inv. št.: N 7840 Foto: Branko Babič Priznanje za posebne zasluge izdajatelj: Gasilska zveza Slovenije, 1969 inv. št.: N 7844 Foto: Branko Babič Valvasorjeva nagrada izdajatelj: Skupnost muzejev Slovenije, 1976 inv. št.: N 7826 Foto: Branko Babič Red dela z zlatim vencem izdajatelj: Pisarna odlikovanj Beograd, 1977 inv. št.: N 7824 Foto: Branko Babič Zlata značka Gasilske zveze Slovenije za 30 let izdajatelj: Občinska gasilska zveza Metlika, 1984 inv. št.: N 7842 Foto: Branko Babič Plaketa Občine Metlika izdajatelj: Občina Metlika, 1986 inv. št.: N 7823 Foto: Branko Babič Župančičeva plaketa izdajatelj: Kulturna skupnost Občine Črnomelj, 1988 inv. št.: N 7874/1-2 Foto: Branko Babič Spominki in darila Grb Metlike Metlika, 1965 inv. št.: Z 7667 Foto: Branko Babič Grb Metlike Metlika, druga pol. 20. stol. inv. št.: Z 7670 Foto: Branko Babič Vaza Metlika, 1959 inv. št.: Z 7681 Vazo je poslikala Mladena Brancelj. Foto: Branko Babič Majolika Metlika, 1985; Svit Kamnik inv. št.: Z 7688 Foto: Branko Babič Portreti, pisma in voščila Vladimir Lamut: Jože Dular 1953 svinčnik; 22,6  x 17 cm sign. in dat. sr. sp. in d. sp.: LamutVl; Metlika/6.XII-53 inv. št.: Z 7607 Foto: Branko Babič Vladimir Lamut: Silva Dular 1953 svinčnik; 22,5 x 17 cm sign. in dat. d. sp.: Metlika/6-XII-53/LamutVl inv. št.: Z 7632 Foto: Branko Babič Vladimir Lamut: pismo z risbo 1959 tuš; 20,2 x 27 cm inv. št.: Z 7635 Novo mesto, dne 9. sept. 59 Dragi Jože! Z ozirom na to, da se bliža moj odhod v deželo veseljakov, Flandrijo, Te prosim, da mi pošlješ obljubljeno fotografijo metliškega gradu, oz. muzeja. Stori to in odpiši po možnosti kmalu (takoj). Prav tako Te prosim za obvestilo, kako je z odkupom tistih akvarelov (8), ki se že tako dolgo »dinstajo« (8) v Metliki… O ceni sva se že pogovorila kakor tudi o ceni »bodoče«.. Torej javi se mi čimprej, da vem pri čem sem. Lep pozdrav Tebi kakor tudi vsem Tvojim Vlado Za postatomce: - že v XX stoletju je Belokranjski muzej skrbel in sodeloval, posredno in neposredno, pri odpravah slovenskih umetnikov v inozemstvo Foto: Branko Babič Vladimir Lamut: Risba 1959 lavirana risba; 20,2 x 27 cm inv. št.: Z 7636 Belokranjski muzej direktor Kronika za 21. stoletje Entavžentdevetstudevetinpedesetega lejta smo podprli enega umetnika da je lažje šov na Flandrsku Foto: Branko Babič Cita Potokar: Jože Dular 1974 flomaster; 42 x 29,7 cm sign. in dat. l. sp.: Cita/22. VIII. 1974. inv. št.: Z 7604 Foto: Branko Babič Mladena Brancelj: Voščilnica Jožetu Dularju za 80 let 1995 tuš; 29,5 x 18,5 cm inv. št.: U 5566 Foto: Branko Babič

Tue, 15. Dec 2020 at 11:29

82 ogledov

Drugi predmeti
Kadilna pipa okoli leta 1900 inv. št.: Z 7885 Pipa s podobo nemškega cesarja Viljema II. je bila last Emanuela Fuxa. Foto: Branko Babič Vrč okoli 1900; FAM BONN (Franz Anton Mehlem, Bonn) inv. št.: Z 7687 Foto: Branko Babič Odlomek zvona cerkve sv. Nikolaja v Metliki 13. 12. 1916 inv. št.: Z 7768 Foto: Branko Babič Reklamna tablica »Rosija Fonsier« okoli 1930 inv. št.: Z 7882 Tablica zavarovalne družbe Rosija Fonsier s sedežem v Ljubljani je bila na fasadi hiše na Dragah do leta 1962. Foto: Branko Babič Lampijon za sveče prva pol. 20. stol. inv. št.: Z 7878/1-4 Lampijone s prižganimi svečami so postavljali na okna ob raznih slovesnostih. Foto: Branko Babič Namizna svetilka prva pol. 20. stol. inv. št.: Z 7891 Foto: Branko Babič Damski toaletni kovček 1946 inv. št.: Z 7790 Foto: Branko Babič Koledar druga pol. 20. stol. inv. št.: N 7778 Foto: Branko Babič Hišna številka »Cesta bratstva in enotnosti 39« druga pol. 20. stol. inv. št.: N 7782 Foto: Branko Babič

Tue, 15. Dec 2020 at 09:25

74 ogledov

Predmeti krojača Roberta Fuxa
Poročna fotografija Ane Kramarič in Roberta Fuxa Radovica, 24. 2. 1924 inv. št.: Z 7819 Foto: Branko Babič Pečatnik »Robert Fux, krojač, Metlika« prva pol. 20. stol. inv. št.: Z 7881 Foto: Branko Babič Krojaški likalnik »20« prva pol. 20. stol. inv. št.: E 7895 Foto: Branko Babič Blazina za likanje »polštriček« prva pol. 20. stol. inv. št.: E 7897 Foto: Branko Babič Deska za likanje sukenj prva pol. 20. stol. inv. št.: E 7900 Foto: Branko Babič Kuverta »Robert Fux Metlika, krojaštvo in konfekcija« prva pol. 20. stol. arhiv BMM, fond Fux-Dular Foto: Branko Babič

Mon, 14. Dec 2020 at 13:53

72 ogledov

Likovna dela in umetnoobrtni izdelki
Riko Debenjak: Ivan Čampa jedkanica; 11,8 x 9,8 cm sign. l. sp. in d. sp.: orig. odtis; R. Debenjak inv. št.: U 7618 Portret je bil uporabljen v bibliofilski izdaji zbirke sonetov Ivana Čampe Šotor v zatišju, izdani leta 1941, ki jo je Riko Debenjak opremil in ilustriral. Foto: Branko Babič Riko Debenjak: brez naslova 1941 jedkanica; 11,7 x 9,5 cm sign. l. sp. in d. sp.: orig. odtis; R. Debenjak inv. št.: U 7616 Foto: Branko Babič Riko Debenjak: Mirje 1946 jedkanica; 23,6 x 30,7 cm sign. in dat. l. sp., sr. sp. in d. sp.: orig. 19/40; Mirje/dragemu Jožetu ob fantovščini 1946 avg.; R. Debenjak inv. št.: U 7614 Foto: Branko Babič Mihael Kambič: Mlin 1903 olje/karton; 34 x 27,5 cm sign. in dat. d. zg.: M. Kambič/1903. inv. št.: U 7876 Foto: Branko Babič Vladimir Lamut: Metlika 1953 tuš; 33 x 26,8 cm sign. in dat. d. sp.: Metlika 53/Lamut Vlado inv. št.: U 7582 Foto: Branko Babič Vladimir Lamut: Spravljanje sena litografija; 65,8 x 86,5 cm sign. l. sp., sr. sp. in d. sp.: orig. litografija; Spravljanje sena (Kozolec ob Krki); Lamut Vlado inv. št.: U 7579 Foto: Branko Babič Julij Papić: Torzo 1964 keramika; 59 x 21 x 15 cm sign. in dat. zadaj: JP 64 inv. št.: U 7656 Foto: Branko Babič Julij Papić: Sveta družina 1977 terakota/relief; 30 x 18 cm sign. in dat. l. sp.: Papić '77. inv. št.: U 7592 Foto: Branko Babič Lojze Perko: Kopice zlagajo 1942 oglje; 23 x 36 cm sign. in dat. d. sp.: Perko/42 inv. št.: U 7639 Foto: Branko Babič Cita Potokar: Metlika 1974 gvaš; 59,4 x 42 cm sign. in dat. l. sp.: Cita/22. VIII. 1974 inv. št.: U 7654 Foto: Branko Babič Evgen Sajovic: Čurile 1977 tempera; 47,5 x 61,5 cm sign. in dat. d. sp.: Evgen Sajovic 77 inv. št.: U 7580 Foto: Branko Babič Marijan Tršar: Oljke na robu mesta 1951 jedkanica; 29,2 x 42,6 cm sign. in dat. l. sp. in d. sp.: 10/20 E. A. jedkanica 1951; Oljke na robu mesta Marijan Tršar inv. št.: U 7650 Foto: Branko Babič Marija z Jezusom slika na steklo 31 x 23 cm inv. št.: E 7590 Foto: Branko Babič Križani polikromiran les 82 x 58,5 x 12 cm inv. št.: E 7673 Foto: Branko Babič
Teme
Muzej na spletu

Prijatelji

Dežela Uskokov

NAJBOLJ OBISKANO

Praznični muzej